Kvalitativ studie av förskolebarns uppfattningar och känslor kring miljöproblem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Dagens barn lever i en värld präglad av många stora miljöproblem. Det är dock viktigt att barn ges en positiv framtidstro. Studiens syfte är därför att beskriva förskolebarns olika uppfattningar, tankar och känslor kring miljöproblem. Vi har utgått från kvalitativa intervjuer, som filmats, med 16 barn i åldern fyra till sex år. Studien har en fenomenografisk ansats och fokuserar på vilka olika uppfattningar barn har om klimatförändringar, nedskräpning och föroreningar. Resultatet visar sex olika uppfattningar om dessa miljöproblem: Ovisshet kring klimat och föroreningar då de uppfattas som något obekant, uppfattningen att det inte är någon fara med miljöproblemen, att inget finns att göra åt problemen, att föroreningar och nedskräpning är skadligt för djur, människor och natur samt att det finns lösningar såsom återvinning eller elbilar. Det förekommer även en uppfattning om att återvinning är något bra och viktigt. Vidare visas i resultatet följande sju känslor kring de ovan nämnda miljöproblemen: oro, vrede, bestörtning, sorg, äckel, stolthet och tillit. De informanter som visade särskilt stora kunskaper visade också större oro inför miljöproblemen. De barn som inte föreföll veta lika mycket om klimatfrågor hade en tendens till att visa mer tillit eller likgiltighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)