”Dom behandlar mig som en människa, som en riktig person” - En kvalitativ studie om upplevelsen av personligt ombud

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka upplevelser några av de personer som brukar personligt ombud har av verksamheten. Syftet är att ta reda på vad de anser fungerar bra och var det finns utrymme för förbättring. Utifrån detta syfte är studiens frågeställningar: Vilken betydelse har personligt ombud för ett mindre antal brukare? Hur upplevs det personliga ombudets bemötande av dessa brukare? Hur upplever dessa personer ombudsverksamheten i förhållande till socialtjänst och psykiatri vad gäller bemötande och tillgänglighet? Kvalitativ forskningsintervju har används för att samla in data. Åtta brukare har intervjuats utifrån en intervjuguide. Svaren har bearbetats och analyserats med hjälp av den analysmetod som beskrivs av Miles och Huberman. Resultatet sammanställdes därefter i huvud- och underkategorier vilket sedan beskrevs och förtydligades med hjälp av citat. Slutligen fördes en resultatdiskussion utifrån bland annat de teoretiska perspektiven empowerment och stigma. Det tydligaste resultatet var att brukarnas upplevelse av att ha ett personligt ombud var väldigt positiv. Majoriteten betonade att detta till stor del kunde bero på att personkemin stämt förvånansvärt bra med ombudet i fråga. Flera intervjupersoner framhöll att det varit lätt att tala med ombudet och att de haft ett stort förtroende för henne. Intervjupersonerna uppskattade framförallt det psykosociala stöd de fått av ombuden och flera av dem berättade att ombudet blivit ”som en kompis”. Ett fåtal intervjupersoner betonade dessutom att det personliga ombudet ansträngt sig för att hjälpa till så gott de kunnat och att detta haft betydelse för upplevelsen av hur det är att ha ett personligt ombud. Ett flertal intervjupersoner berättade dock att de träffade sitt personliga ombud alltför sällan och att den tid då de väl träffades ofta var för kort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)