Inköp av tilläggstjänster och leveransservice – leverantörssamarbete inom byggbranschen

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Teknisk logistik

Sammanfattning: Problemställning: Hur kan tilläggstjänster användas för att sänka totalkostnaden i ett byggprojekt och kan dessa öka den värdeskapande tiden för yrkesarbetare?
Hur kan samarbetet mellan entreprenör och leverantör utvecklas för att gemensamt sänka byggnadskostnaden?
Syfte: Detta examensarbete ska påvisa hur inköp av tilläggstjänster görs hos ett entreprenadföretag vid upphandling av material. Det ska också visa tilläggstjänster som erbjuds och efterfrågas för att hitta synergier i inköpsarbetet.
Metod: För att förstå hur inköpsarbetet hos ett entreprenadföretag utförs ska med en litteraturstudie som underlag kvalitativa intervjuer genomföras. Genom triangulering ska en heltäckande bild ges av samarbetet mellan en entreprenör och leverantör.
Slutsatser: Genom att använda sig av tilläggstjänster från leverantören kan de indirekta kostnaderna sänkas på en byggarbetsplats vilket ökar den värdeskapande tiden för yrkesarbetare. Dessa tjänster bör köpas in från leverantören då de är vana att hantera sina egna produkter och kan utföra tjänsterna billigare än entreprenören. Tilläggstjänster uppstår genom en efterfrågan från entreprenören och leverantören kan oftast möta denna efterfrågan. Tilläggstjänster anses vara en service och är oftast inget leverantören tar betalt för. Det gör det svårt för entreprenören att ställa krav på tjänsten samtidigt som priset på produkten på sikt kan sänkas. Det underlättar möjligheten att kunna utveckla tjänsterna tillsammans för att öka vinstmarginalerna. Erbjudandet av tilläggstjänster ska ses som en konkurrensfördel och aktörerna bör öka sitt samarbete för att kunna effektivisera byggprocessen tillsammans. Genom att belysa fördelen med att använda tjänster undermineras kravet på erfarenhet hos den enskilde inköparen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)