Upplevda utmaningar och copingstrategier hos före detta RIG-studenter : En retrospektiv longitudinell studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka upplevelser av utmaningar och copingstrategier hos före detta RIG-studenter i Sverige. Deltagarna i studien utgjordes av sju personer, fyra kvinnor och tre män, i åldrarna 22–31 (M=25.1, SD=3.1). För att undersöka syftet tillämpades en semistrukturerad intervjuguide, med utgångspunkt i den holistiska karriärsutvecklingsmodellen (Wylleman, Reints & De Knop, 2013). Frågor om idrott, skola, privatliv och kombination av alla tre faktorer var centrala. Resultatet i studien visade att den största utmaningen under det första året var att anpassa sig till en ny miljö, under det andra året var den övergripande utmaningen att hantera högre idrottslig och akademisk nivå och tidshantering och under det tredje året handlade utmaningen om att hantera ytterligare idrottslig nivåökning och vad deltagarna skulle göra i framtiden, efter gymnasiet. De viktigaste faktorerna som uppmärksammades av deltagarna var svårigheten att lägga ner tillräckligt med tid till idrotten, skolan och privatlivet, hantera skada samt att få tid till personliga aktiviteter och återhämtning. Resultatet visade även att den viktigaste copingstrategin var socialt stöd från familj, vänner och tränare, i form av instrumentellt och emotionellt stöd. Även personliga resurser, som till exempel självdisciplin, självreglering, planering och stresstålighet ansågs vara viktiga copingstrategier. Baserat på resultatet i föreliggande studie rekommenderas att tränare, lärare och föräldrar får bättre förståelse om livet som RIG-studenter så att dubbla karriärer normaliseras i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)