Varför gjorde du ingenting? En kvalitativ studie om anmälningsplikten i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur anställda inom förskolan förhåller sig till anmälningsplikten. Med en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer tar vi reda på hur anställda i förskolan resonerar kring anmälningsplikten, hur de i praktiken förhåller sig till att anmäla samt om det finns några specifika rutiner. Studiens empiri kommer vi att analysera med hjälp av organisationsteorin, detta med ett relationellt perspektiv. Resultatet i studien visar att förskolorna har rutiner för hur de ska anmäla medans rutinen för när de ska anmäla är kopplad till kommunikationen mellan ledning och personal. Det framkommer att pedagogernas värderingar och stödet från chefen påverkar hur personal inom barnomsorg förhåller sig till att anmäla. Hur de ser på anmälningsplikten ser olika ut för varje individ samt att de anser att de får allt för lite utbildning kring sin plikt att anmäla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)