Lärande för hållbar utveckling-en studie om hur NO-lärare i grundskolan inkluderar hållbar utveckling i sin undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Den svenska läroplanen är tydlig med skolans uppdrag - ge eleverna möjlighet att förståhur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Det betyder att utbildning måstevara en nyckel till hållbar utveckling samt lärande - en förutsättning för att hantera deutmaningar världen står inför. Men hur ska det gå till i praktiken? Hur ska begreppetförstås, tolkas och främjas i skolans värld? Dessa frågor inspirerade mig att studera hurNO-lärare i grundskolan inkluderar den hållbara utvecklingens principer i sinundervisning samt hur arbetet med lärande för hållbar utveckling främjas och utvecklas.I min studie har jag valt att använda mig av en kvalitativ metod, där jag intervjuadefem NO-lärare från kommunala och privata grundskolor i Malmö. Tidigare forskningsom styrker vikten av undervisning för hållbar utveckling samt svårigheter i tolkningenav detta begrepp har granskats och använts som bakgrund. Den forskningen har visatbland annat att bara lärande som präglas av demokrati, deltagande och kritiskt tänkandekan främja hållbara principer i undervisningen och det hjälpte mig att skapa förståelseför problemet som mitt arbete lyfter fram. Studien visar att de intervjuade lärarnas synpunkter att det är viktigt att främja denhållbara utvecklingens principer i undervisningen och att de använder olika former avdidaktiska metoder, men att de saknar aktivitetsstöd samt mångfald av didaktiskametoder för hur undervisningen ska bedrivas på ett praktiskt och produktivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)