”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET” : Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie intervjuades fyra idrottslärare och två specialpedagoger som jobbar inom gymnasieskolan. Studiens syfte och frågeställningar behandlar det arbete med extra anpassningar som sker i ämnet idrott och hälsa för elever i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Studien använder även begreppet neuropsykiatriska svårigheter, NPS, en term som ofta nyttjas inom specialpedagogik. Fokus låg på vilka möjligheter och utmaningar respondenterna såg för extra anpassningar, samt vilka anpassningar idrottslärarna de facto gjorde. De lärmiljöer specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, definierar i sitt värderingsverktyg för tillgänglig undervisning användes som utgångspunkt för diskussionen kring extra anpassningar. I studien användes kvalitativ metod. Idrottslärarna intervjuades genom så kallad fokusgruppintervju, specialpedagogerna via individuella semistrukturerade intervjuer. Resultatet transkriberades och analyserades via metoderna meningskoncentrering och meningskodning. Därefter analyserades och diskuterades empirin i förhållande studiens litteraturgenomgång och med hjälp av studiens teoretiska perspektiv. I studiens resultat framkom att de intervjuade idrottslärarna gjorde extra anpassningar för elever med NPF/NPS och de aktiviteter som kunde skapa svårigheter för elevgruppen var främst lagidrott och tävlingar. Vissa extra anpassningar av den sociala lärmiljön gjordes och ett fåtal kring den fysiska lärmiljön. Den största utmaningen för elever med NPF/NPS var enligt respondenterna främst faktorer utanför själva undervisningssituationen, exempelvis att känna trygghet och tidigare svårigheter med ämnet på grundskolan. Studiens slutsats blev att ämnet idrott och hälsa skiljer sig från andra gymnasieämnen då det har fler moment kring själva undervisningen som kan skapa utmaningar för elever med NPF/NPS, och att behov verkar finnas att idrottslärare och elevhälsa inklusive specialpedagog jobbar övergripande med att se över hela lärmiljön för elever med NPF/NPS med ambitionen att skapa anpassningar och undvika särskilt stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)