Har valmöjligheter ett pris? : En paneldatastudie av sambandet mellan tillgången till friskolor och bostadspriser i Sveriges kommuner

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Under 1990-talet infördes radikala, marknadsorienterade reformer i Sverige som gav upphov till utökade möjligheter att välja andra skolor än de kommunala. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida föräldrar värderar att bo i ett område med fler skolalternativ. Vi gör detta genom att studera effekten av andelen friskoleelever i en kommun på bostadspriser i kommunen. Studien använder paneldata på kommunnivå från 2010 till 2018 hämtad från Statistiska Centralbyrån (SCB) och Skolverket. Det empiriska sambandet analyseras med fixed effects modeller vilket möjliggör kontroll för års- och kommunfixa effekter. Resultatet visar att det finns ett positivt men statistiskt icke-signifikant samband mellan andelen friskoleelever och huspriser. Resultatet är robust mot en rad utförda känslighetstester. Studien finner således inte belägg för att föräldrar söker sig till områden med fler skolalternativ. Detta ger vare sig stöd för fortsatt implementering av liknande reformer som främjar alternativ till den kommunala skolan eller reformer som reducerar möjligheterna till skolval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)