Elproducenters kommunikation, med vem och hur? : En studie över hur företagsledare identifierar intressenter inom miljöområdet och hur kommunikationen med dessa tar form.

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: John Lidström; Kristofer Andersson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar hur företagsledare hos svenska kommunalägda elproducenter med fler än 100 anställda identifierar sina primära intressenter inom miljöområdet, samt hur kommunikationen med dessa sker. För att genomförandet av syftet intervjuades fyra företagsledare, inom valda segment, samt företagens årsredovisningar analyserades. Den inhämtade empirin har analyserats med hjälp av intressentidentifieringsteori samt kommunikationsstrategier. Sammantaget identifierar företagsledarna företagets primära intressenter som sådana som besitter makt över företaget. Legitimitet hos intressenterna förefaller också vara av stor vikt, även om företagsledarna inte alltid själva identifierade legitimitet är det uppenbart ett viktigt attribut för intressenter att besitta. Det vill säga att för att företagsledarna skall beakta intressenten som en primär intressent krävs att den är auktoritär. Kommunikationen som från företagets sida sker med de identifierade intressenterna är av skiftande slag. Sammantaget existerar det en trend mot att desto mer uppmärksamhet företagsledarna gav intressenten desto mer involvering med intressenten strävade företaget efter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)