Förskolans formella ledarskap utifrån allmänna ledarskapsteorier

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Inledning För snart två år sedan trädde den nya skollagen i kraft, sommaren 2011, med detta kom införandet av förskolechef för alla förskoleverksamheter. Med tjänsten introduceras specifika riktlinjer om förskolechefens pedagogiska ansvar samt ansvar för kvalitén inom verksamheten. Syfte Syftet med undersökningen är att belysa kunskapsläget om det formella ledarskapet i förskolan i relation till allmänna ledarskapsteorier. Detta görs utifrån en svensk kontext med forskningen som är bedriven i Sverige från förskolans etablering tills idag. • Hur beskriver den dokumenterade litteraturen det formella ledarskapet i förskolan? • Hur förhåller sig ovanstående skrivningar till det som betecknas som allmänna ledarskapsteorier? Teori Den teori som står för analysramen i studien är fyra perspektiv inom den allmänna ledarskapsteorin; ledarens egenskaper, ledarskapsfärdigheter, ledarskapsstilar samt det situationsbaserade ledarskapet. Metod Den metod som används är en litteraturstudie som är en balans mellan en mer allmänt hållen litteraturstudie och en systematisk litteraturstudie. Detta för att både få struktur men även tillåta olika typer av studier att komma med i det material som redovisas i resultatdelen. Resultat Studiens resultat visar att vissa av dessa ledarskapsperspektiv kan hjälpa till att belysa det formella ledarskapet inom förskolan. Från uppgiftsorienterat ledarskap i början av förskolans kommunalisering, via situationsbaserat ledarskap i sämre tider, till att i dag lägga stort fokus på egenskaper när man utlyser förskolechefstjänster. Relationsorienterat ledarskap tenderar att vara ett sätt att belysa det formella ledarskapet i förskolan men visade sig inte vara det självklara ledarskapsperspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)