Läsinlärning i teori och praktik - vad säger forskningen och vilka metoder förespråkas i praktiken?

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Annelie Juteskär; Lena Önnby; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att göra en jämförande undersökning mellan vad forskning och yrkesverksamma lärare anser om läsinlärning och de metoder som förespråkas. I litteraturdelen beskrivs olika teorier kring läsinlärning samt olika metoder för att arbeta med detta. Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod, intervjuer, för att få reda på hur lärare arbetar och vilka metoder de förespråkar. De lärare vi intervjuat använder sig av de båda grundmetoderna, helordsmetoden och ljudningsmetoden vid läsinlärningen för att tillgodose alla elever. Den vanligaste metoden som de intervjuade lärarna använder är helordsmetoden, dock påpekar samtliga vikten av att eleverna har ljuden med sig för att bli goda läsare. Lärarna menar att genom att använda sig av texter som utgår från eleverna eller som anknyter till deras vardag blir läsningen mer meningsfull och lustfylld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)