Genusnormernas framställningar i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärarnas perspektiv på genus i utomhusmiljön.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver deras förhållningssätt i utomhusmiljön kopplat till genusnormer, inklusive hur de beskriver att genus konstrueras i förskolans utomhusmiljö. Studien är kvalitativ och använder sig av metoderna observation och semistrukturerade intervjuer. Observationerna användes för att skapa förkunskaper och bakgrund till intervjuerna om förskollärarnas förhållningsätt till genusnormerna i utomhusmiljön. Vidare intervjuades sex förskollärare i par, för att bidra med en medvetenhet och eventuell kunskap kring förskollärarnas förhållningsätt till genus i utomhusmiljön, samt konstruktionen av genus i utomhusmiljön. Studien har en teoretisk utgångspunkt i Yvonne Hirdman och Judith Butlers teorier om genus samt att resultatet har bearbetats genom en tematisk analys utifrån teoriernas begrepp, isärhållning, hierarki, genuskontrakt och den heterosexuella matrisen.  Resultatet visade att förskollärarna ansåg att utomhusmiljön var genusneutralt samtidigt som det framkom många sätt som genusnormerna konstrueras i utomhusmiljön. Vidare visade resultatet hur genuskonstruktionen i utomhusmiljön beror på faktorer som materialet, barnens intressen, barnens ålder och förskollärarnas förhållningsätt. Förskollärarna betonade att deras förhållningsätt till genus i utomhusmiljöerna handlar om att se barn som barn, vara tillåtande till barns utforskande men även vara närvarande och där med barnen när genusnormerna behöver problematiseras tillsammans. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)