Dynamisk fyllnad av flödesfält för vägplanering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Niclas Elmäng; [2018]

Nyckelord: Flödesfält; Dynamisk; Vägplanering; A'; Dijkstra;

Sammanfattning: Den här undersökningen har jämfört ifall ett gemensamt dynamiskt flödesfält som fylls allteftersom kan prestera bättre än när varje agent måste fylla sitt eget flödesfält. Ett antal scenarion har skapats för att ta reda på vilket sätt teknikerna skiljer sig. Ett scenario utvärderas genom att automatiskt placera ut en stor mängd agenter och notera FPS under testets gång. Dessa data presenteras sedan i en gemensam graf för de två teknikerna där skiljaktigheterna går att observera. Efter testning visar det sig att de två största anledningarna till skillnaden i prestanda är beroende på storleken av agenternas sökrymd samt hur många spridda mål det finns. En stor sökrymd försämrar den icke dynamiska tekniken medan den dynamiska presterar bra. Många spridda mål försämrar den dynamiska teknikens prestanda på grund av att fältet inte kan återanvändas. Resultatet diskuteras kunna användas i en hybridlösning för vektorfält, samt kunna jämföras med ett komplett flödesfält.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)