En gemensam värdegrund : Förskolepedagogers föreställningar kring läroplanens övergripande mål

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Författare: Åsa Lobsien; Jennie Sandberg; Annette Persson; [2007]

Nyckelord: Etik; moral; värdegrund;

Sammanfattning: Examensarbete 10 poäng i Lärarutbildningen Vårterminen 2007 SAMMANFATTNING Åsa Lobsien, Annette Persson & Jennie Sandberg En gemensam värdegrund? Förskolepedagogers föreställningar kring läroplanens övergripande mål En studie om den gemensamma värdegrunden inom förskolan… Engelsk titel: A common value-system: Pre-school teachers´ thoughts about the general objectives of the Swedish curriculum. Värdegrunden är ett omdiskuterat begrepp som är svårt att sätta ord på. Alla talar vi om en värdegrund, men hur ska det kunna vara en och samma värdegrund om inte vi inom förskolan för ständiga diskussioner om innehållet och vad värdegrunden står för. Avsikten med vårt examensarbete har varit att undersöka pedagogernas föreställningar kring begreppet värdegrunden samt hur pedagogerna arbetar med värdegrunden i förskolan. För att finna svar på detta har vi lämnat ut intervjuenkäter och haft fokussamtal med pedagoger på två förskolor. I vår studie kan vi konstatera att pedagogers förhållningssätt och ständiga diskussioner är betydelsefullt i värdegrundsarbetet. Det är enligt oss viktigt att alla i förskolan arbetar för en gemensam värdegrund samt ständigt för diskussioner kring värdegrunden eftersom samhället är i ständig förändring. Sökord: Etik, moral, värdegrund Postadress Växjö universitet 351 95 Växjö Gatuadress Universitetsplatsen Telefon 0470-70 80 00 E-post

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)