Skapa relationer genom poddradio

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Denna studie undersöker kombinationen av att utföra content marketing i ett poddradioformat. Syftet var att ta reda på hur poddradio kan vara användbart som verktyg för att genom content marketing skapa ett värdefullt innehåll som får lyssnarna intresserade av verksamheten. Denna studie är genomförd enbart med kvalitativa metoder där två fokusgrupper varit grunden för den största delen av empirin som även kompletterats med en kvalitativ expertintervju. Respondenterna i fokusgrupperna delades upp i en grupp med vana lyssnare av poddradio och en grupp som hade lyssnat lite eller ingenting alls. De fick lyssna på korta klipp av fem poddradioprogram som sedan diskuterades. Resultatet visade att verksamheterna alltid bör ha målgruppen som sitt främsta fokus. De respondenter som var vana lyssnare föredrog ett personligt innehåll där värdarna framstod som experter för ökad trovärdighet och förtroende. Båda grupperna valde bort poddradioprogram utan struktur och ett tydligt budskap, dock var detta särskilt viktigt för de ovana lyssnarna. De poddradioprogram som var mest omtyckta var baserade på kända personer eller frågor från lyssnarna, både för de vana och de ovana lyssnarna. Poddradio kan ses som ett lämpligt verktyg för content marketing eftersom tillit skapas genom att lyssnaren får lära känna personligheterna bakom en verksamhet. För att uppnå bästa resultat bör innehållet byggas kring målgruppens behov och intressen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)