Kvinnors visuella representation inom rockbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för design

Författare: Therése Rundqvist; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie fokuserar på kvinnors visuella representation inom musikindustrin med inriktning på rockbranschen. Studien ligger på 6847 ord och heter Kvinnors visuella representation inom rockbranschen. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur kvinnor representeras visuellt inom rockbranschen. Genom åren har man kunnat se att kvinnors representation inom musikindustrin varit bristande, redan under 90-talet undersökte man detta område och detta har fortsatt vara ett relevant ämne (Groce & Cooper, 1990; O'Sullivan, 2018). Men även fast att man forskat inom vad bristen på representation innebär för kvinnor så är det färre som gått in på just den visuella representationen. I denna uppsats valde man att jobba med en kvantitativ innehållsanalys då man undersökt hur många kvinnliga rockartister som planeras spela på konserter under 2021-2022 av två av de tre största konsertarrangörerna i Sverige och detta för att kunna granska hur pass stor visuell representation kvinnliga artister har. Denna studie följdes upp av en kvalitativ innehållsanalys där man anaylserade evenemangsbilderna som har kvinnliga artister för att se hur den visuella representationen visualiserades. Därefter fick man resultatet att kvinnor är underrepresenterade visuellt utifrån den statistik man tog fram från den kvantitativa innehållsanalysen. Vidare kunde man tolka utifrån den kvalitativa innehållsanalysen att visualiseringen av kvinnliga artister inte fyllde sin funktion då man kunde se att de var i ett tydligt utanförskap och att man kunde tyda på att the male gaze hade en tydlig roll i bilderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)