Bra eller mindre bra : Elevers uppfattningar om bilder och konst

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Författare: Denise Gabrielsson; [2018]

Nyckelord: Konst; Bildelicitering; Elever; Skola;

Sammanfattning: Mot bakgrund av bildämnets centrala innehåll där det tydligt framgår att eleverna ska få tillfälle till att “läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap” så är denna undersökning baserad på elevers egna kommentarer kring bilder och annan samtida konst.[1]   Denna undersökning har som avsikt att diskutera konst ur ett elevperspektiv. Eleverna har i ett intervjusammanhang fått definiera vad de uppfattar som bra respektive mindre bra bildkonst samt fått chansen att beskriva vad de själva anser att det generella begreppet konst innebär. I samtalen med eleverna så har det diskuterats tekniker, färgval och uttryck, samt ifall det finns hierarkier i dessa element. Empirin har sedan analyserats utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv där yttre påverkan så som tradition och trender tas med i beräkningen.   Undersökningens syfte är att få en inblick i elevers förförståelse kring konst för att kritiskt kunna reflektera och göra väl övervägda val i bildundervisningen som känns samtida och med tydlig koppling till den kultur vi upplever utanför skolans diskurs.   Som gestaltande del till detta arbete har jag under intervjuerna låtit eleverna ge mig direktiv om vad för element som bör finnas med för att man ska uppleva en målning som bra, och utifrån dessa direktiv har jag målat en tavla. [1]Sverige, Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)