Stora elevgrupper : En studie om hur fritidslärare arbetar med inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur fritidslärare ser på stora elevgrupper och vilka eventuella problem respektive möjligheter som kommer med dessa, samt hur fritidslärare förhåller sig till de stora elevgrupperna för att få eleverna att känna sig delaktiga i verksamheten. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka möjligheter och utmaningar finns det med stora elevgrupper? och Hur arbetar fritidslärarna för att inkludera eleverna i gruppen?. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer där åtta fritidslärare från tre olika skolor i två olika kommuner intervjuades. Resultatet visade att det fanns fler utmaningar än möjligheter med stora elevgrupper, bland annat menade fritidslärarna att det var svårt att hinna med alla elever när elevgrupperna var stora. Däremot hade eleverna större möjligheter att hitta en kompis som de kände att de hörde ihop med. Resultatet visade även att stora elevgrupper bidrog till en mer styrd och planerad verksamhet vilket fritidslärarna menade var positivt för arbetet med att inkludera alla elever. Studiens resultat analyserades sedan utifrån ramfaktorteorin för att se hur de olika faktorerna påverkar verksamheten. Studiens slutsats blev att stora elevgrupper innebar fler negativa aspekter än positiva, samt att det fanns tydliga strukturer för det inkluderande arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)