Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola medmontessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilkalikheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ettvardagligt sätt?För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektiveinrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetarkring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt.Jag använde mig av en kvalitativ undersökning i form av enkät med frågor om hur man påförskolan arbetar med matematik. Stöd i min undersökning har också varit för ämnetrelevant litteratur.Med hjälp av enkätundersökningen kom jag fram till att man i denna Reggio Emiliaförskolainte använder sig av något specifikt material som är framställt just för Reggio Emilia, utanav naturmaterial och saker som finns tillgängliga både i ute och innemiljö. Imontessoriförskolan fick jag reda på att de använder sig av eget material som är specifiktjust för montessoripedagogiken men att man också använder sig av matematik i detpraktiska vardagsarbetet. En likhet mellan de båda arbetsätten är att de arbetar fritt i en frimiljö. Varken inom Reggio Emilia eller montessoripedagogiken använder man sig avregelrätt undervisning, utan man vill i båda inriktningarna att barnen själva skall upptäckasitt lärande genom stöd och stimulans båda av pedagoger och kamrater.Reggio Emilia förskolans huvudsakliga principer är lyssnandet, dokumentaionen ochreflektionen. Montessoripedagogiken bygger på tanken att utvecklas i en bestämd plan därde känsliga perioderna är viktiga att uppmärksamma genom observationer. Idag finns detmånga pedagogiska val att ta hänsyn till, därför gäller det att vi som pedagoger alltid måsteha ett öppet sinne och en nyfikenhet på det som händer här och nu, både vad gällerskolpolitiskt men också när det gäller vetenskapliga tillvägagångssätt och inflytanden kringbarns lärande. För det är vi pedagoger som har i uppgift att ha inflytande över skolans 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)