Sociala mediers påverkan på privatpersoners investeringsbeslut : En studie om hur enskilda investerare resonerar kring användning av sociala medier inför ett investerings beslutpå aktiemarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Frågeställning: Hur resonerar respondenterna kring användning av sociala medier inför ett investeringsbeslut på aktiemarknaden? Bakgrund: Sociala medier är ett snabbt växande fenomen i dagens samhälle samtidigt som personer har börjat använda det till att delge information och diskutera aktuella ämnen. Börsen är ett hett ämne på sociala medier och har växt under covid-19 pandemin då allt fler småsparare har börjat investera. Detta gör att kopplingen mellan sociala medier och börsen är intressant att forska om. Syfte: Syftet med studien är att förstå hur investeringsbesluten på aktiemarknaden påverkas av sociala medier hos privatpersoner. En jämförelse mot etablerade tidningar inom ekonomi görs för att få en bredare bild samt en djupare förståelse om individens beteendeekonomi har någon inverkan på investeringsbeslutet. Metod: I denna studie används en deduktiv forskningsansats, vidare har en kvalitativ studie genomförts där sex personer har intervjuats. Intervjuerna präglas av metoden think aloud protocol för att ge en objektiv bild av ämnet. Slutsats: Resultatet av denna studie visar att människor är benägna till att flockas runt plattformar där de kan få idéer till investeringar från andra personer samtidigt som trovärdigheten är det viktigaste hos personer de lyssnar på. Respondenterna använder sig av information på olika sätt oberoende av om det kommer från tidningar eller sociala medier. I vissa fall kan vi se tendenser till övermod i hur de värderar den egna kunskapen jämfört med informationen de får och vissa fall inga tendenser till övermod alls.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)