På jakt efter legitimitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att analysera biltillverkares hållbarhetsredovisning med hjälp av legitimitetsteorin för att bidra till förståelse av hur legitimitet skapas i hållbarhetsrapporter. Frågeställningar: Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom transparens och mål? Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom koder och principer? Hur uppstår legitimitet genom samarbeten? Teori & metod: Den teoretiska referensramen grundar sig i legitimitetsteorin. Definitionen av legitimitet beskrivs, samt olika perspektiv på hur företag kan uppnå legitimitet inom legitimitetsteorin. Teorin ligger som grund för att analysera biltillverkarnas hållbarhetsredovisningar för att kunna göra relevanta slutsatser. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod för att öka förståelsen för hur företag kan uppnå legitimitet. Empirin har samlats inom genom att studera hållbarhetsredovisningar från respektive organisation som går att återfinna på deras hemsidor. Materialet har sedan kodats in utifrån fyra olika teman: transparens, mål, uppförandekoder/principer och samarbeten. Empirin har sedan analyserats med hjälp av tidigare forskning och den teoretiska referensramen. Slutsatser: Utifrån analysen kan vi dra slutsatser om att Volvo, Volkswagen och Mercedes uppnår legitimitet genom att de tillämpar lämpliga strategier som möter samhällets normer och värderingar. Utifrån frågeställningarna uppnår företagen olika typer av legitimitet i respektive fråga och väljer olika strategier för att göra detta. Alla bolag visar ett starkt socialt engagemang och engagerar sig i samhällsfrågor som miljö, hälsa och social rättvisa och betonar sina värderingar och visar att de har en positiv inverkan på samhället. Genom att använda digitala verktyg kan företagen effektivt sprida information, kommunicera sitt sociala engagemang och visa hur de använder digital transformation för att förbättra sina verksamheter och samhället som helhet. Nyckelord: Legitimitet, strategier, bilindustrin, hållbarhetsrapportering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)