Arbetsgruppens syn på arbetsplatsträffens funktion : Ett forum för kollektivt och organisatoriskt lärande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: I denna studie har jag undersökt förutsättningar för lärande i organsationen med arbetsplatsträffen som grund. Teorin utgår ifrån Argyris & Schön teorier om esposed theories och theories in use och kopplat till detta singel- och double-loop lärande. Teorin omfattar också två viktiga faktorer för lärande nämligen motivation och reflektion. Genom gruppintervjuer har materialet samlats in. Resultatet visar att förutsättningarna för lärande är som störst på arbetsgrupp- och avdeningsnivå. Kulturen är gynnsam för lärande genom öppenhet och dialog. Omfattande tid för reflektion skapar förutsättningar för double-loop lärande. Möjligheterna att påverka skapar motivation. Grupperna fungerar mer som team än som enskilda individer vilket ger bättre förutsättningar för social interaktion och dialog vilket är postivt för möjligheterna att lära. Ju längre från arbetsgruppen man kommer ju sämre bli förutsättningar. Undersökningen visar att det finns olika typer av theoiries in use på olika nivåer vilket försvårar lärandet. Avsaknaden av påverkansmöjligheter utan för egen avdelning minskar också drivkraft och motivation. Då det inte finns forum för dialog och reflektion så finns det genom organisationen som helhet endast förutsättningar för lärande av singel-loop karaktär. Genom att avsätta tid och möjlighet till erfarenhetsutbyte och reflektion skapas i verksamheten förutsättningar för lärande. Arbetsplatsträffen är ett sådant forum. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)