Klimatvänliga inköp avtransporttjänster inomdrivmedelsindustrin

Detta är en Master-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Författare: David Eurenius; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Klimatförändringarna ställer krav på alla delar av samhället att hitta mer hållbara lösningar. Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser där Preem som Sveriges största drivmedelsbolag har en central roll i omställningen. Preem har som mål att vara klimatneutral genom hela värdekedjan till 2035, vilket kräver insatser inom alla delar av organisationen. Denna studie syftar till att undersöka hur transporter av fossila produkter fungerar, på vilka grunder leverantörer av transport och logistiktjänster väljs ut och hur inköpen av dessa tjänster kan hjälpa Preem att minska sin klimatpåverkan. Transporten av råolja till raffinaderierna sker sjövägen genom stora råoljetankfartyg. Råoljan upphandlas på en spotmarknad, och transporten ingår som en del av köpet av råoljan. På denna sträcka har Preem minst inflytande över transporten. Från raffinaderi till depå transporteras de raffinerade oljeprodukterna sjövägen genom produkttankfartyg. Dessa fartyg befraktas av Preem och upphandlas på tre olika sätt, genom Time Charter (TC), Contract of Affreightment (COA) och Spot. Preem har en avdelning som kontrollerar säkerhet och standard på alla fartyg. CO2-utsläpp följs upp och beräknas internt för TC och rapporteras in från tredje part för COA och Spot. Från depå till drivmedelsstation sker transporterna landvägen med hjälp av tankbilar som ägs och hanteras av åkerier med femåriga avtal. CO2-utsläpp beräknas internt utifrån inrapporterade parametrar. CO2-utsläpp är en del i upphandlingen i såväl land- och sjötransporter, det är dock svårt att sätta för strikta ramar eftersom det är en begränsad leverantörsmarknad, och få klimatneutrala alternativ inte finns tillgängliga i dagsläget. Åtgärderna idag syftar till att minska utsläppen genom att effektivisera transporterna. Utsläpp av CO2 rapporteras och följs upp för samtliga transporter. För att uppföljningen ska ge effekt vore det önskvärt med konsekvenser kopplade till utfallet, vilket idag saknas. En utökning av TC på sjötransportsidan skulle ge Preem större kontroll över transporterna och därigenom möjlighet att påverka CO2-utsläppen. Att arbeta för en vidareutveckling av system med virtuell kölapp till hamnar kan hjälpa till att reducera bränsleförbrukningen. Att begära in ballast-ratio och kräva transparens i prissättning från transportleverantörer skulle ge bättre underlag för val av transportör. En uppförandekod specifikt kopplat till transportleverantörer kan ge större tydlighet i vad som förväntas av transportörerna. Fokusera råvaruinköp från närliggande källor för att korta transportvägar och därigenom minska CO2-utsläppen. Störst påverkan på CO2-utsläpp kan Preem ha genom att utveckla och utöka produktion av drivmedel med låga utsläpp, vilket inte bara minskar upphandlade transporters utsläpp utan gynnar hela värdekedjan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)