Sponsorer, klotter eller sammarbete? : En studie om sponsringens influens på svenska elithockeyklubbars visuella identitet utifrån ett designperspektiv.

Detta är en M1-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Hockey idag är mer än bara en sport och ett tävlingssammanhang, hockey är en marknad som är ekonomiskt både beroende och drivande då klubbarna omsätter flera miljoner kronor per säsong. Detta leder till att företag är villiga att betala mycket pengar till klubbarna för att få exponering i klubbarnas arenor och på lagens matchkläder. Detta kan skapa en visuell konflikt på matchtröjorna lagen spelar i då tröjornas huvudsakliga syfte är att representera klubben i färg och grafiska element.  I denna uppsats undersöks hemmatröjorna i de 14 klubbar som spelar i sveriges högsta hockeyliga SHL. Syftet är att se hur klubbarna grafiskt arbetar med sponsorer på sina hemmatröjor. Genom kvantitativ innehållsanalys och intervjuer med klubbar har sponsorers påverkan och placering på klubbarnas hemmatröjor undersökts och analyserats. Fokus låg på att se hur väl klubbarnas hemmatröjor linjerar med ett antal gestaltningsprinciper samt att få en inblick i hur klubbarna tänker kring sponsorer och arbetar med designen av hemmatröjorna för att tydligt kommunicera sponsorer och sin egen visuella identitet. Resultatet av undersökningen visar att majoriteten av klubbarnas sätt att designa hemmatröjorna i större eller mindre utsträckning linjerar med de gestaltningsprinciper som undersökningen utgått från samt att det finns olika sätt att använda sig av dessa gestaltningsprinciper för att inkludera sponsorer på hemmatröjan och samtidigt bevara klubbens egna visuella identitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)