Lär dig mer och sökningarna blir fler : En studie om den finansiella kunskapens påverkan vid finansiell informationssökning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Köpprocessen vid köp av finansiella produkter skiljer sig mot andra typer av köp då det är mer komplext och kan kräva ett större engagemang från konsumenten. Tidigare studier visar att finansiell kunskap har en påverkan på involveringen vid finansiell informationssökning då konsumenter med låg kunskap tenderar att lämna över ansvaret till någon annan. Det gör att produktägare måste anpassa sin marknadsföring för att nå ut till de som inte aktivt söker information själva. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur subjektiv finansiellkunskap påverkar involveringen vid finansiell informationssökning för att bidra till en ökad förståelse för finansiellt köp beteende. Studien baseras på en kvantitativ undersökning med 145 deltagare. Resultatet visar att en ökad subjektiv kunskap har en signifikant betydelse för en ökad involvering vid finansiellinformationssökning. Resultatet visar även att män och personer med högre inkomst har en högre involvering. Denna forskning utökar tidigare studier inom ämnet och kan användas av finansiella produktägare för att forma deras marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)