Passa bollen! : En interventionsstudie rörande elevers delaktighet i tre olika undervisningsmodeller i bollspel

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Dan Wiorek; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att belysa elevers delaktighet under en bollspelslektion avseende bollinnehav och initiativtagande med boll. Ett andra syfte var att studera om delaktighet i bollspel förändras beroende på hur undervisningen genomförs. Studiens frågeställningar var följande: Hur är fördelningen och spridningen i antalet bollkontakter i bollspel bland flickor och pojkar i en skolklass?  Hur agerar flickor och pojkar när de har bollen i spelet? Förändras beteendet från det första till det sista tillfället? Är det någon skillnad i utveckling över tid, med avseende på elevers delaktighet och agerande med bollen i spelet i de tre undervisningsmodellerna? Metod Tre olika undervisningsmodeller har provats vid tio tillfällen under tio veckor och jämförts i en interventionsstudie. Det första och sista tillfället har bestått av endast spel, där 147 elever granskats i sitt agerande. Vid åtta tillfällen däremellan har tre klasser spelat boll utan pedagogiska insatser och tre klasser undervisats endast med spel men med en lärare som i spelet använt pedagogiska regler för utveckling av delaktighet. I en modell har tre klasser övat teknik och samspel före spel. Totalt har nio skolklasser i skolans år 4-6 har deltagit i studien. Resultat Det är en mycket stor skillnad i elevers delaktighet i bollspel. Skillnaden är stor mellan kön men också inom kön. Pojkar rör bollen oftare och tar betydligt fler initiativ än flickor. Men det finns också flickor som rör bollen ofta och tar många initiativ i spelet och har mer gemensamt med pojkar med stor delaktighet, och det finns pojkar som sällan deltar i spelet som har mer gemensamt med flickor med liten delaktighet. I studien framkommer att den undervisningsmodell som använt övningar före spel har utvecklat elevers delaktighet bättre än de båda spelgrupperna. Beträffande utveckling av elevers initiativförmåga i spelet blev utvecklingen marginell i alla de tre undervisningsmodellerna. Slutsats Att undervisa med övningar före spel gav en bättre utveckling av elevers delaktighet än att bara spela under en lektion. Den stora skillnad i bollberöringar som fanns mellan elever, både mellan och inom kön, försvann dock inte trots tio lektioner med någon undervisningsmodell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)