Portfoliometodik i tanke och praktik : – En studie av ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete på en gymnasieskola med estetisk profil.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att öka förståelsen för ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete i bild- och designämnen på en gymnasieskola med estetisk profil. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med bildlärare och elever på en gymnasieskola med estetisk profil. Empirin har analyserats tematiskt med utgångspunkt i Lindströms kategorisering av portfoliotyper och hans modell för estetiskt lärande. Resultatet av studien visar att lärarna ser fördelarna med att använda portfolion som ett kommunikativt redskap och som ett bedömningsunderlag. De utmaningar som lärarrespondenterna ser med portfolioarbetet är att eleverna har sitt fokus på resultatet, snarare än på arbetsprocess och progression. Elevrespondenterna ser portfolio som någonting positivt som hjälper dem få struktur och en ökad medvetenhet kring sin egen utveckling, genom att den synliggör den egna progressionen över tid. Den huvudsakliga slutsatsen som framträder i studien är ett behov av tydligare struktur och riktlinjer för portfolioarbete, för att det ska kunna stödja eleverna att utveckla förmågan att reflektera över sin arbetsprocess och progression.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)