Utvärdering med eye-tracking av användbarhet på två konkurrerande webbplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Författare: Linus Plate; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den digitala eran har användbarheten av webbplatser blivit ett centralt bekymmer. Otåligaanvändare avvisas snabbt av svårnavigerade och dåligt strukturerade webbplatser, vilketresulterar i avbrutna interaktioner och potentiellt missade affärsmöjligheter. En välplaneradwebbplats kan spela en nyckelroll för att behålla besökare och säkerställa en positivanvändarupplevelse. Med denna insikt inriktade sig studien på att undersöka i hur man kanutvärdera webbplatsers användbarhet med eye-tracking utrustning. Fem testdeltagarerekryterades för att genomföra användartester på två konkurrerande webbplatser: Inet ochWermlandsdata. Deras ögonrörelser registrerades för att generera data som fixeringsantaloch heatmaps. Dessa metoder gav en visuell representation av var på sidan användarnasblickar oftast landar. Dessutom analyserades tidsåtgången för att utföra särskildatestuppgifter, vilket erbjöd ytterligare insikter i webbplatsernas användbarhet. Kvalitativaintervjuer utfördes för att komplettera den kvantitativa data, och erbjöd en djupare förståelseav användarnas upplevelser. Resultaten visade en tydlig skillnad mellan Inet ochWermlandsdata. Trots att Wermlandsdata uppvisade snabbare interaktionstider, visade den övervägande delen av resultatet på att Inet erbjuder en bättre användarupplevelse. Eye-tracking avslöjade nyckelaspekter av interaktionen, särskilt vilka designelement som mest påverkade användarbeteendet. Denna studie understryker vikten av att kombinera bådekvantitativa metoder och kvalitativa insikter när man utvärderar en webbplats användbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)