Jämförelse av skattat och kört skotningsavstånd

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Resource Management

Sammanfattning: Skotningskostnaden utgör ca 10 % av skogsindustrins totala råvarukostnad. Medelskotningsavståndet har stark inverkan på skotningskostnaden. Detta medför att skotningsavståndet är viktigt att skatta rätt, för bra planering och korrekta kostnadskalkyler. Vid gallring och föryngringsavverkning skattas terrängtransportavståndet subjektivt av SCA:s planerare. Körning under pålastning och lossning räknas inte in i det skattade avståndet, utan sträckan avser den bästa verkliga körsträckan från virkets tyngdpunkt på trakten till avläggets tyngdpunkt. Studier indikerar på att det körda medelskotningsavståndet sällan stämmer överens med det skattade terrängtransportavståndet. Syftet med detta examensarbete var därför att utvärdera hur det skattade terrängtransport-avståndet stämmer överens med det körda terrängtransportavståndet i föryngrings-avverkning och att undersöka hur utvalda faktorer inverkar på överrensstämmandet. Arbetet hade dessutom som syfte att utreda om kört terrängtransportavstånd kan förklara en större del av variationen i skotningsproduktivitet i föryngringsavverkning än vad det skattade terrängtransportavståndet kan. Studien omfattade jämförelser för 24 av SCA Skog ABs föryngringsavverkningsbestånd, baserat på skattade och trippmätaruppmätta avstånd. I medeltal var det körda medelskotningsavståndet 67 % längre än det skattade terrängtransportavståndet. När kört medelskotningsavstånd räknades om till kört terrängtransport, genom att dra bort beräknad lossnings- och lastningssträcka, så var skillnaden liten (4 %). Skillnaden var dock större under antaganden om längre avstånd mellan körstråken och därmed högre virkestäthet. Variationen i skillnad mellan planerat och kört avstånd var dock väldigt stor. Dessutom var det planerade terrängtransport-avståndet i vissa fall betydligt längre än det körda medelskotningsavståndet. Detta indikerar att metodiken för skattningen av terrängtransportavståndet har stor förbättringspotential. Variabler som bäst förklarade skillnaden mellan skattat och kört terrängtransportavstånd var lastvolymen på skotaren och marklutningen på trakten. För att komma till rätta med den stora variationen i överensstämmande mellan skattat och körs avstånd behövs noggrannare planering och stöd till exempel genom GIS-applikationer. Förbättrat skattningsutfall skulle skapa bättre förutsättningar för entreprenörernas och produktionsledarnas planering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)