Discord i lärande, ett studentperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie utforskar erfarenheterna hos informatikstudenter vid Lunds universitet av att an-vända sociala medieplattformen Discord som en del av deras högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka hur studenterna använder den, och deras uppfattade för- och nackdelar inom högre utbildning. Det är en kvalitativ studie, med en litteraturstudie som inkluderar ett teoretiskt ramverk bestående av modellerna Interaktionsmetoder och Community of Inquiry, den empiriska datainsamlingen består av nio intervjuer med informatikstudenter. Genom att analysera resultaten med tidigare nämnda modeller som grund, fann vi att Discord faktiskt kan vara ett utmärkt verktyg att använda inom högre utbildning, på grund av sättet det låter studenterna interagera med varandra både genom synkrona och asynkrona kommunikationskanaler, och genom att dela studiematerial via plattformen. Discord har dock även begränsningar, det kan vara distraherande, och några studenter upplevde tekniska begränsningar, samt att viss funktionalitet endast är för betalande kunder. Vidare studier kan undersöka hur lärare och fakulteter kan bli mer involverade i att använda plattformen som en del av den högre utbildningen, och hur man kan förhindra riskerna med plattformens distraherande aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)