Projektkontor för interna utvecklingsprojekt : En komparativ fallstudie

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur olika intressentgrupper upplever projektkontoret i sin organisation. Använd metod är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fysiska möten. Totalt nio intervjuer genomfördes på två projektkontor med interna intressenter. Till intervjudata användes sedan tematisk analys som metod. Metoden är uppbyggd på tematisering av den kodade intervjudata vilket resulterade i sex olika teman. Dessa teman är jämt fördelade på de två projektkontoren. Resultatet skildrar två helt olika projektkontor. På det första projektkontoret upplevde de interna intressenterna kontroll och styrning av projektkontoret genom ett tydligt arbetssätt med coachning och stöd i det dagliga arbetet med projekt. Projektkontoret strävade efter att ständigt förbättra sig och utvecklas och ett av deras utvecklingsområden var resursallokering i sin produktportfölj med styrning. På det andra projektkontoret fanns också kontroll och styrning men i mindre utsträckning och med en oenighet i ledningen om projekt begreppet och hur det skulle användas. De interna intressenterna var en mer blandad grupp med olika kompetenser och hade olika behov av stöd och coachning från sitt projektkontor och det rådde ständig personalbrist. Projektkontoret var inte helt etablerat och hela organisationen var ovan med de nya arbetssätten som projektkontoret innebar och därför saknades rapportering och etablerade projektverktyg.  Slutsatsen är att för att ett projektkontor ska ha kontroll och något att säga till om behöver det vara implementerat och accepterat i sin organisation och behöver ha befogenheter som medel för att utöva makt och driva igenom saker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)