Uppvisade svårigheter i skrivprocessen vid diagnosen ADHD : En forskningsöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Vi har i vår kunskapsöversikt valt att undersöka frågan Hur påverkas förmågan att producera text hos elever med ADHD i årskurs F-6? Med hjälp av väl valda sökord och urvalskriterier genomförde vi sökningar i olika databaser (ERIC ProQuest, Google Scholar och Primo) för att identifiera vetenskapliga artiklar med studier som berör skrivprocessen och barn med ADHD. Då det valda området inte är så väl beforskat var det svårt att hitta vetenskapliga artiklar som berörde detta. Vi hittade sammanlagt åtta artiklar som vi valde att kartlägga för att få en övergripande bild av dess innehåll, metoder och resultat. Flera av artiklarna använde sig av liknande metoder, där eleverna under studierna fick skriva egenproducerade texter som forskarna sedan analyserade utifrån olika kriterier. De kom alla fram till liknande resultat i de olika studierna, att elever med ADHD uppvisar svårigheter att producera kvalitativa texter. Flera av forskarna bakom dessa studier belyser att vidare forskning är nödvändig för att utvidga kunskaperna kring detta område. Vi har vidare också analyserat styrkor och svagheter kring valet av metoder i studierna för att därmed kunna värdera kvaliteten på forskningen i de artiklar vi valt att arbeta med. Vi har, efter att vi läst och analyserat de åtta artiklarna som vi valt till denna kunskapsöversikt, konstaterat att problematik kring att producera texter inom svenskämnet generellt är ett problem för många elever med ADHD.Trots vetskapen om detta är området fortfarande mycket lite beforskat och de studier som gjorts påtalar att mer forskning krävs för att kunna påvisa vilka svårigheterna är för dessa elever och hur vi därefter kan stötta upp de behov detta medför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)