Vad kännetecknar fejkade sociala rörelser, så kallad astroturfing? : en explorativ studie av fenomenetastroturfing i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: Sociala medier har kommit att bli en del av det utvidgade offentliga rummet som en konsekvens av IT-utvecklingen. Det är därmed också en plats för opinionsbildning och politisk påverkan, vilket kan utnyttjas av såväl politiska som kommersiella intressen för dold informationspåverkan. Astroturfing är en av många former av dold informationspåverkan och syftet med denna studie är få en större förståelse för astroturfing genom att besvara följande problemformulering. Vad kännetecknar digital politisk astroturfing, och varför används astroturfing för informationspåverkan i sociala medier? För att besvara problemformuleringen har jag genomfört kvalitativa intervjuer med fyra experter samt genomfört en litteraturstudie. Resultatet visar att de två främsta kännetecknen för astroturfing är att det försöker se ut som en gräsrotsrörelse och att de som ligger bakom har dolt sin verkliga identitet och sitt verkliga syfte. Detta kan göras på många olika sätt och metoderna kan kombineras för att passa in i det sammanhang där en försöker använda astroturfing för att påverka. Resultatet från såväl tidigare forskning som intervjuer visar därmed att det är väldigt svårt att med säkerhet identifiera astroturfing. Resultatet visar också att det främsta skälet till att astroturfing används i sociala medier är att det är enkelt och billigt. Litteraturen hävdar att ikläda sig formatet social rörelse ger en viss legitimitet och kan bidra till mobilisering, vilket bekräftas av intervjuerna. Men intervjuerna visar också att det sannolikt inte har någon större betydelse i förhållande till h et är att få till astroturfing i sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)