Ombyte i anslutning till idrott och hälsa : Lärares inställning till elever som inte byter om

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Att vara ombytt i idrott och hälsa är en självklarhet för många medan andra gör allt i sin makt för att inte använda något annat än sina vardagskläder på lektionerna. Lärare i ämnet har olika metoder för att få sina elever att delta ombytta på lektionerna, men de saknar stöd i styrdokumenten för att kunna kräva ombyte. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare i idrott och hälsa resonerar om och förhåller sig till elever som inte byter om i anslutning till lektioner i idrott och hälsa. I studien har nio lärare i idrott och hälsa deltagit och svarat på frågor om hur de resonerar kring sina elevers ombyte, varför de tror att eleverna inte byter om, hur de arbetar för att få eleverna att byta om, och på vilka sätt elever utan ombyte får delta på lektioner. Metoden som användes i denna studie var semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att deltagarna anser att det är positivt och viktigt att deras elever byter om inför lektioner i idrott och hälsa och att lämpliga skor är det viktigaste att ha då det höjer säkerheten och förbättrar rörelsekompetensen bland eleverna. Vidare menar lärarna att de saknar riktlinjer från styrdokumenten om hur de ska förhålla sig till sina elevers ombyte samt att det finns en mängd faktorer som gör att elever inte byter om och att dessa faktorer är svåra att komma underfund med. Sammanfattningsvis visar denna studie att det är problematiskt med elever som inte byter om i anslutning till idrott och hälsa och att det finns en mängd faktorer som måste åtgärdas för att underlätta för elevers ombyte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)