Lärarkompetenser och andra faktorer som kan vara av betydelse för att stötta läsutvecklingen hos elever med dyslexi : En kvalitativ systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Att lära eleverna läsa är en av skolans mest grundläggande uppgifter, och för att kunna ge alla elever likvärdiga möjligheter bör lärare vara kapabla att stötta och hjälpa elever som av olika orsaker har svårt att tillägna sig den färdigheten, elever som med andra ord har läs- och skrivsvårigheter. Syftet med den här studien är därför att beskriva vilka kompetenser hos lärare samt vilka andra faktorer som kan ha betydelse för att stötta läsutvecklingen hos elever med dyslexi. För att uppnå syftet har vi genomfört en kvalitativ systematisk litteraturstudie där vi läst, kodat och analyserat femton artiklar och en avhandling vars innehåll behandlar ämnet. Vårt resultat visar att lärarkompetensen är central, och att andra faktorer som arbetssätt, lärmiljön och kompensatoriska hjälpmedel bidrar till att stötta elever med dyslexi i läsutvecklingen. Vår förhoppning är att den som läser detta arbete ska få en djupare inblick i vilken problematik elever med dyslexi upplever samt hur dessa elever kan stöttas - oavsett om man är elev, lärare, vårdnadshavare eller bara allmänt intresserad av ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)