Lärares bedömning av ekologiuppgifter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningDenna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftetär att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in iundervisningen. Den visar också om de rekommenderar uppgiften och därmed kommer attanvända den i sin undervisning.Uppgifterna handlar om fotosyntes, cellandning, nedbrytning, kretslopp samt näringsvävaroch energiflöde. Undersökningen genomfördes på åtta olika orter i landet som en enkät medlärare från dels grundskolor årskurs 6 ­ 9, dels från lärarutbildare som utbildar blivande lärarei naturvetenskapliga ämnen i hela grundskolan.Resultatet visar att flera av frågorna passar bäst för diskussion och prov medan färrerekommenderar dem för laborationer. Det har genom tidigare forskning av elevers bristandekunskaper i ekologi visat sig att denna typ av frågor är viktiga för att förbättra den ekologiskabegreppsförståelsen.N

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)