Target Costing - Ett måste i dagens produktutveckling? En studie på Victor Hasselblad AB

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emma Klang; Malin Harrysson; Anna Ernhede; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens företag är verksamma i en värld som präglas av ständiga och snabba förändringar och där konkurrensen alltmer hårdnar. Företagen måste vara flexibla, lyssna på vad kunderna efterfrågar och vara medvetna om att ett litet misstag kan vara ödesdigert då det finns många konkurrerande aktörer på marknaden. Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och beskriva hur en Target Costing-process går till utifrån de fyra hörnstenarna och om det övergripande arbetssättet har förändrats i Victor Hasselblad AB sedan 1997. Resultatet kommer vi sedan att jämföra med den befintliga teorin kring Target Costing. Target Costing fick stor uppmärksamhet i slutet av 1980-talet världen över. De främsta argumenten för att ett företag ska tillämpa detta ekonomiska begrepp är både den starka marknadskopplingen och det faktum att det enligt teorin är 70-90 % av produkternas kostnader som låses fast redan i utvecklingsfasen. Ur ett ekonomiskt styrperspektiv är detta en stark motivering till att redan i en produkts utvecklingsfas se över möjligheten till kostnads-reduceringar. Om ett företag genom arbete redan i utvecklingsfasen ser att en produkt skulle bli för dyr att tillverka och inte har någon framtida potential att bli lönsam, läggs denna ned. Target Costing processen kan se ut på olika sätt. Anledningen till detta är att en process kan genomarbetas och studeras på olika sätt. Det är dock möjligt att identifiera ett antal centrala, grundläggande hörnstenar som ingår i processen. Dessa fyra hörnstenar är följande: Fastställande av försäljningspris (”Target Price”) Fastställande av vinstkrav (”Target Profit”) Fastställande av målkostnaden (”Target Cost”) Nå målkostnaden genom en värdeananlys (”Value Engineering”) Vi har läst ett urval av den litteratur som finns om Target Costing och har utifrån denna litteratur beskrivit metodens innebörd. För att se hur denna metod fungerar i praktiken har vi intervjuat ett tillverkande företag som tillämpar detta begrepp, nämligen Victor Hasselblad AB. På detta företag gjordes det redan 1997 en övergripande uppsats om deras tillämpning av Target Costing. Därför har vi också undersökt vad som hänt med Victor Hasselblad AB: s arbetssätt sedan dess. De slutsatser vi har kommit fram till i vår uppsats stämmer bra överens med de flesta övergripande slutsatserna som gjordes i uppsatsen 1997. Vi hade dock valt att mer i detalj undersöka tillämpningen av Target Costing på Victor Hasselblad AB och har därför också kommit fram till ytterligare slutsatser. Kundfokuseringen är till exempel inte helt etablerad, men på god väg. Victor Hasselblad AB ser begreppet Target Costing som ett logiskt tänkande som krävs för att överleva på dagens konkurrensutsatta marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)