Bildämnet och digitaliseringen : En enkätstudie om hur bildlärare på högstadiet använder digitala medier i bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Studien syftar att öka förståelsen kring vilka strategier som bildlärare på högstadiet använder när de planerar och genomför bildundervisning med fokus på digitala medier, samt vilka faktorer som påverkar bildlärarnas val när det kommer till användningen av digitala medier i sin undervisning. Mina egna erfarenheter av digitala medier i ämneslärarutbildningen och i skolmiljöer ligger som grund för studien. Skolan och bildundervisningen har förändrats genom digitaliseringen och den stora mängd ny digital teknik som tillkommit. Tidigare forskning visar att implementeringen av digitala medier i bildundervisningen sker i olika takt på olika skolor, och lärare behöver få mer digital kunskap för att möta de behov som finns. Den forskning som finns på området undersöker inte hur bildlärarna planerar sin undervisning i relation till digitala medier i en så stor utsträckning, vilket var en anledning till att denna studie genomfördes. Studiens resultat uppnåddes genom att genomföra en kvalitativ enkät, samt använda en ramfaktorteoretisk analysmodell. Totalt deltog tio bildlärare i studien. Resultatet visade att de mest centrala faktorerna som påverkade bildlärarnas förhållning till digitala medier i bildämnet var lärarnas erfarenhet, tillgång på digitala medier, samt ekonomiska begränsningar hos skolorna

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)