Påverkas matkonsumtion och mättnadskänsla av TV-tittande

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Matkonsumtionen och mättnadskänslan kan påverkas av många olika faktorer på flera olika sätt. I vissa fall är en distraktion av något slag tillräcklig för att matkonsumtionen ska öka. Syftet med föreliggande studie var att undersöka om yttre stimuli i form av TV-tittande påverkar matintaget och mättnadskänslan. Det undersöktes även om olika intensitet på TV-programmen (actionserie resp. naturfilm) påverkade dessa faktorer. I föreliggande studie deltog 28 personer som fick konsumera en lunch, bestående av spaghetti och tomatsås, vid två tillfällen. Vid ett tillfälle fick de se på TV samtidigt som de åt och vid ett annat tillfälle fick de äta sin lunch helt utan distraktion. Hälften av deltagarna fick se på en actionserie som var menad att distrahera mer än naturfilmen, som resten av deltagarna fick se. Inga signifikanta skillnader i matkonsumtion erhölls som kunde relateras till TV-tittande, även om deltagarna i genomsnitt konsumerade lite mer mat framför TV:n. Även effekten på differensen i mättnadskänsla (mätt med Borg CR100 skalan®) mellan de olika betingelserna (ej TV resp. TV) blev icke-signifikant. Dessa resultat kan dels ha uppkommit på grund av det låga antalet deltagare men även på grund av miljömässiga faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)