Användningen av sociala medier i den svenska trädgårdsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Sociala medier används allt oftare som en plattform för små företag för att nå ut till sina nuvarande och önskade kunder. Samtidigt blir det allt lättare för konsumenterna att nå de sociala medierna vart man än är, vilket gör det lättare för företagen att snabbare nå ut till sina kunder. Användandet av sociala medier ökar för varje dag som går. Genom att sociala medier för det mesta är kostnadsfritt är detta ett perfekt forum för mindre företag, som inte har så stor budget, att lätt marknadsföra sig. Genom denna studie ska man se vad företagen har för uppfattning om de största riskerna, kostnaderna och möjligheterna som finns med sociala medier och då främst Facebook, samt även se varför vissa men inte andra använder sig av sociala medier. Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användaregenererat innehåll, till exempel chatfunktioner, bloggar och diskussionsforum. Sociala medier är idag en stor samlingsplats för så väl privatpersoner som företag. Genom det snabba sätt man kan nå ut med information till kunder och allmänhet så kan dagens sociala medier lätt vara de som sätter rubrikerna. Det gäller då att den som har hand om de sociala medierna på företagen har den kunskap som krävs så att det inte blir fel. Om inte, kan det leda till att företagen ger ut fel information och att felaktig information sprids om företagen genom word-of mouth. Företagen behöver även ha den kunskap för att utnyttja alla funktioner som finns. Vikten idag att vara med på sociala medier är stor om man inte vill komma efter. Denna studie är uppbyggd på intervjuer med företag inom trädgårdsbranschen. Deras svar har sedan varit en del av grunden till det resultat och diskussion som kommer. Även en litteraturstudie har gjorts på den forskning som finns i dagsläget. Resultatet visar att trädgårdsföretagen är stora användare av sociala medier och då främst Facebook. Storleken på företagen har ingen betydelse gällande användandet av social medier. Undantagen är de företag som har ren B2B-försäljning vilka inte använder sig av sociala medier. Anledningarna till att företagen använder sig av sociala medier och då främst Facebook är för att man vill nå ut till kunderna med snabb information och för att de befintliga kunderna ska kunna sprida informationen vidare till nya potentiella kunder. Företagen ser idag mer fördelar än nackdelar med sociala medier. Det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad och kunna vända eventuella nackdelar till fördelar. De ser riskerna med sociala medier som minimala, man vet att de finns där om man inte är varsam. Framtiden ser ljus ut för användandet av sociala medier och företagen vill och kommer att använda sig av det. Sociala medier är här för att stanna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)