Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. Detta arbete syftar till att undersöka hur lekvärden inkluderas på en nyanlagd skolgård i Uppsala kommun, vilket relateras till forskningsstudier och riktlinjer. Med hjälp av dokumentstudier undersöks kvaliteter för barns utemiljöer med relevans för skolgårdar där fokus läggs på lekvärden och grönska. En analys av Tiundaskolans skolgård görs sedan med utgångspunkt i dokumentstudierna samt en platsanalys där lekvärden och grönska inventeras. Även plan- och bygglagen samt riktlinjer för barns utemiljöer ligger till grund för analys och diskussion. Vid analysen framgick att skolgården innehåller många lekvärden men att den också är bristfällig i många avseenden, framförallt gällande tillgången till växtlighet samt skolgårdens storlek på friyta. Hårdgjorda ytor och bollplaner utgör stora delar av skolgårdens yta på bekostnad av vad som kan ge eller utgöra andra potentiella lekvärden. Slutsatsen av arbetet är att Tiundaskolans skolgård innehåller flertalet värden men att omfattande brister i utformning och kvaliteter, vad gäller framförallt ytstorlek och grönska, begränsar dess möjlighet att möta barns behov och att utgöra en god miljö för skolbarnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)