Skolan som framgångsfaktor : ungdomars uppfattningar om motivation och vägar till framgång

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie syftar till att granska elevers uppfattningar om dagens svenska skola som framgångsfaktor. Tre frågeställningar har konstruerats; (a) hur ser eleverna på motivation i skolan, (b) hur ser eleverna på deras framtida väg till framgång samt (c) ser eleverna andra vägar till framgång utöver den väg som skola och utbildning erbjuder och hur påverkar detta deras motivation att prestera i skolan? Då syftet är av en tydlig subjektiv karaktär, har en kvalitativ metod och teknik tillämpats. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av två teman; motivation och vägar till framgång. Dessa två ämnesområden innehåller underrubriker som utgör den tematiska ordning som uppsatsen följer. Empirin i studien bygger på åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med elever i grundskolans år nio. Studiens resultat visar att ungdomarna upplever en påtaglig ambivalens i deras motivation i skolan samt i deras syn på vägar till framgång. Samtiden präglas av övergången från det moderna samhället till det postmoderna, vilket medför att ungdomarna ser möjligheten att välja mellan skolans väg till framgång och alternativa vägar. En motivationskonflikt uppstår som påverkar ungdomarnas prestationer i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)