ATT VÅGA DISKUTERA PÅ ETT ANNAT SPRÅK : SPRÅKLIGA STRATEGIER I ELEVLEDD ARGUMENTERANDE DISKUSSION UR ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I inlärning av ett andraspråk är fokus vanligtvis riktat på uttal, grammatik, hör- och läsförståelse samt skrift utifrån givna mål och betygskriterier i Läroplan för grundskolan, (Lgr22)(Skolverket, 2022) med relativt lite fokus på muntlig förmåga. Området kring vilka språkliga strategier som kan hjälpa andraspråkselever att våga diskutera och föra fram sina åsikter har dock fått begränsad uppmärksamhet i svensk kontext. Syftet med studien är därför att bilda kunskap om vilka språkliga strategier som elever med svenska som andraspråk använder i en elevledd argumenterande diskussion och vilka faktorer dessa elever anser viktiga för att våga diskutera och framföra sina åsikter. Studien utgör en kombination av samtalsanalyser (diskursanalyser) av elevledda argumenterande diskussioner och elevers rankning av faktorer med ett sociolingvistiskt perspektiv. De observerade mönstren överensstämmer med tidigare internationell forskning om att turhållande yttrandemarkör är en viktig språklig strategi för att undvika kommunikationssammanbrott. Eleverna i studien prioriterar emotionell trygghet framför språklig trygghet och anser att diskussion med vänner är en framgångsfaktor för att våga föra fram sina åsikter på svenska. Framtida forskning kan exempelvis utforska om förekomsten av språkliga strategier hos en andraspråkstalare går att använda som instrument för språklig nivåbedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)