Identifierbara visuella metaforer : Att gestalta psykiska besvär

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: I dagens samhälle har den psykiska ohälsan ökat det senaste decenniet, och speciellt bland ungdomsgrupperna – tidigt i tonåren samt hos unga vuxna.  Oftast uppstår psykiska besvär under tonåren och om detta inte behandlas ökar risken att det förvärras. Visionen med detta arbete var att visualisera psykiska besvär och uppmana ungdomar att söka hjälp i tid innan det övergår till psykiska sjukdomar. För att uppnå detta behandlar detta examensarbete inom informationsdesign, hur visuella metaforer kan gestaltas och vara identifieringsbara för gymnasieungdomar drabbade av psykiska besvär. Arbetet består av en teoretisk – och praktisk del. I den teoretiska delen redogörs teorier inom klassisk retorik, visuell retorik, semiotik, samt tidigare forskning om hälsomeddelanden. Här används även två metoder; kvalitativa intervjuer i två omgångar samt en platsanalys för de kontexter gestaltningen skall befinna sig inom. Den teoretiska delen lade en grund för den praktiska delen av arbetet. Ett flertal skisser utformades med hjälp av visuella metaforer för att konkretisera och gestalta känslorna som hänger ihop med psykiska besvär. Strategin för att framhäva samt effektivisera budskapet var att skapa identifierbara visuella metaforer. För att undersöka hur metaforer uppfattades och tolkades av personer som kan relatera till psykiska besvär utfördes kvalitativa intervjuer. Resultatet var att alla deltagare hade möjligheten att identifiera sig själva i metaforen och dessutom implementera sina egna erfarenheter och känslor som en utgångspunkt. Den praktiska delen inkluderade ett gestaltningsförslag med tre olika informationsaffischer för att exemplifiera hur en hel serie av uppmanade affischer kan utformas. Även om affischernas målgruppspåverkan inte kunde testat i arbetets omfattning, påvisar resultatet en god grund att de kan uppmana drabbade personer till hjälpsökande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)