Hur design kan bidra till läsbarhet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Författare: Albin Andersson; [2023]

Nyckelord: Typografi; utbildning; läsbarhet;

Sammanfattning: Flera rapporter visar att lässvårigheter bidrar till stora problem påett mänskligt plan och forskare beskriver att denna problematikförsvårar för människor att kunna delta i samhället. Problematikmed att kunna ta till sig viktig information och att utvecklaskunskapsmässigt. Syftet med studien är att ur ett universelltdesign-perspektiv undersöka hur typsnitt i skolmaterial ärutformat och hur det kan underlätta läsbarheten för eleverna.Studien ska bidra till att utveckla och ge kunskap till hurskolmaterial bör utformas för att passa elever i grundskolan medhjälp av grafisk design. För att kunna besvara frågeställningarnaså användes metoden deltagande observation för att kunna tareda på hur eleverna upplevde de olika typsnitten i ett urvaltexter. Resultatet av undersökningen visade att skolmaterialetanvänder antikvor som typsnitt och att de lämpar sig för elevermed god läsförmåga och att elever som upplever svårigheter medläsning föredrog typsnitt med sanserifer vilket inte fanns iskolmaterialet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)