Sökning: "är marknaden effektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 413 uppsatser innehållade orden är marknaden effektiv.
1. Challenges for Artificially Intelligent Medical Devices in the Nordics and Suggested Strategies to Respond
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationsteknikSammanfattning : With aging populations, unequal access to care, and shortages of staff, healthcare systems today are facing many challenges. Technology advancements, with artificial intelligence (AI) in particular, have been one of the main drivers of innovation in multiple industries. LÄS MER
2. Implementation av tvärsnittsmomentum på Nasdaq First North
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Momentum är en investeringsstrategi som presenterades av Jegadeesh och Titman (1993) ochsom bygger på att utnyttja historisk aktieavkastning. Som strategi har momentum blivitundersökt inom många tillgångsklasser och på olika marknader efter den initiala publikation,särskilt på utländska marknader. LÄS MER
3. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER
4. The Importance of a well-functioning management System and Communication in Achieving Organizational Success
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : The thesis aims to investigate the various factors that impact the management system, organizational structure, communication, and growth and how the management system can improve organizational outcomes. To achieve this, a case study approach was used, with 134 employees from the organization invited to participate in the questionnaire to share their perceptions of the management system. LÄS MER
5. Den innovativa säljprocessen för att sprida innovativa produkter : En experimentell studie på Swedish Construction Sales AB
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : This study is based on Partner X's challenges in launching an innovative replacement for rebar on the Swedish market. Swedish Construction Sales AB is working to introduce the product and the study aims to help Swedish Construction Sales AB develop an effective sales process to spread this innovation. LÄS MER