Sökning: "Att planera för kvalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden Att planera för kvalitet.

  1. 1. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Katrin; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER

  2. 2. Citylab: To be or not to be? : A case study of the implementation of Citylab in the municipal urban planning process in Norrtälje and Helsingborg

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Nira Mandolin; Per Hultman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability certification; Citylab; Sustainable urban development; Miljöcertifiering; Citylab; Hållbar stadsutveckling;

    Sammanfattning : Sustainability certifications are becoming a frequently used method to deal with problems associated with sustainability. Citylab is a Swedish system that has been developed to guide municipalities in their work with planning sustainable neighbourhoods. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker i idrott och hälsa : En granskning av trovärdighet, representerbarhet och meningsfullhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jakob Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Fysiologi; Idrott och hälsa; Läroböcker; Läromedel; Nutrition; Träningsmetoder.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsområdet valdes då det under mina VFUer varit stor skillnad i hur mycket läroboken används i kemi och idrott och hälsa. Det finns tidigare forskning som visar att läroböcker med god kvalitet kan gynna elevers lärande och underlätta för lärare. LÄS MER

  4. 4. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  5. 5. Patienters med ADHD upplevelser och erfarenheter av hälsofrämjande åtgärder : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Elza Mikaelyan; Svetlana Jevtic; [2022]
    Nyckelord :Attention deficit and hyperactivity disorder; ADHD; Diet quality; Physical activity; Behavioral pattern; Lifestyle; Nutrition; Uppmärksamhetsbrist och hyperaktivitetsstörning; ADHD; Dietkvalitet; Fysisk aktivitet; Beteendemönster; Livsstil; Näring;

    Sammanfattning : Bakgrund Attention-deficit hyperaktivitet disorder (ADHD) är en neurobeteendesjukdom som kännetecknas av tecken och symtom på ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet som vanligtvis börjar i barndomen. ADHD kan kvarstå i vuxen ålder och orsakar försämringar i yrkesprestation och kamrat- och familjerelationer. LÄS MER