Sökning: "Barn och mobbning"

Visar resultat 11 - 15 av 210 uppsatser innehållade orden Barn och mobbning.

  1. 11. Problematisk skolfrånvaro ur ett helhetsperspektiv : En allmän litteraturstudie om orsaks – och närvarofrämjande faktorer

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Beatrice Josefsson; [2022]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; ekologisk systemteori; orsaks – och närvarofrämjande faktorer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har alla barn en lagstadgad rätt till utbildning, trots detta är den problematiska skolfrånvaron hög. Vid en granskning som Skolinspektionen genomförde 2015, gällande elever med ogiltig frånvaro, kunde omkring 1800 elever identifieras vilka då varit frånvarande upprepade gånger under två månader. LÄS MER

  2. 12. Mobbning mellan barn i förskolan : Förskollärare och förskollärarstudenters upplevda kunskap om konflikter och kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cathrin Hjalmarsson; Anja Wernersson; [2022]
    Nyckelord :Agens; Förskollärare; Konflikter; Kränkande behandling; Mobbning; Självtilltro;

    Sammanfattning : Mobbning är ett omtalat fenomen i grundskolan men sällan hörs fenomenet i samma utsträckning i förskolans verksamhet, trots att forskning styrker dess relevans. Frågan blir därför om förskollärare bär med sig den kunskap som krävs för att motverka och förebygga mobbning mellan barn. LÄS MER

  3. 13. Övervikt och fetmas påverkan på barns psykisk hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Samira Shahian; Niloufar Zare; [2022]
    Nyckelord :övervikt och fetma; barn och ungdomar; psykisk hälsa; personcentrerad vård; pediatrisk vård; livsvärld; lidande;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma hos barn är ett stort globalt problem vilket har negativa effekter på både psykisk och fysisk hälsa. Barn med övervikt och fetma löper risk att drabbas av kroniska sjukdomar så som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, olika cancerformer osv. LÄS MER

  4. 14. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER

  5. 15. "Får vi inte stopp på den mobbning som sker, då har vi misslyckats" : En diskursanalys om mobbningsbegreppets komplexitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tina Karlsson; Sandra Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; mobbning; diskursanalys; subjektspositioner; nodalpunkt; makt och ideologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur mobbningsbegreppets komplexitet påverkar förskolans verksamhet enligt tidningsartiklar som är framtagna för utbildningsväsendet. För att ta reda på detta har vi använt oss av diskursanalys som metod samt teori och genom den analyserat olika tidningsartiklar från läraren. LÄS MER