Sökning: "Barn och mobbning"
Visar resultat 21 - 25 av 210 uppsatser innehållade orden Barn och mobbning.
21. Barns upplevelser av att leva medtyp 1-diabetes: en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsaSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Typ 1-diabetes är den vanligaste metabola sjukdomen hos barn och utgången är dödlig utan behandling. Behandlingen består av livslång insulintillförsel i kombination med blodsockerkontroll, kostberäkning och fysisk aktivitet. LÄS MER
22. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER
23. Cyberbullying : En Kvalitativ studie om upplevelsen av nätmobbning bland barn och unga i de nordiska länderna
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Nätmobbning har länge varit ett omfattande problem bland barn och ungdomar, särskilt i skolverksamheten. I och med den snabba utvecklingen av internet har mobbning börjat uttryckas i en ny domän, nämligen internet. Detta fenomen kallas för cybermobbning. LÄS MER
24. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER
25. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER