Sökning: "Betalningsvilja"
Visar resultat 6 - 10 av 179 uppsatser innehållade ordet Betalningsvilja.
6. Faktorer som påverkar betalningsviljan för digitala tjänster av tillverkningsföretag i en business-to-business miljö : En kvantitativ analys av preferenser hos kunder som erbjuds digitala tjänster av tillverkningsföretag
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Background: Manufacturing companies have started to adapt to the rising popularity of servitization and have begun to offer digital services that they produce. However, there is limited research on various pricing models and factors affecting willingness to pay for digital services provided by manufacturing companies. LÄS MER
7. Climbing to new heights : The importance of considering passengers on the flight towards more sustainable forms of aviation
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Within the commercial aviation industry, with its ever increasing global carbon footprint rising with consumer demand, the need for more sustainable forms of aviation has become more necessary than ever. With growing demands for emission reductions and better energy management practices across all industries in initiatives such as the Paris Agreement, there has never been a more pressing time to explore the existing and potential pathways towards more sustainable forms of aviation. LÄS MER
8. Hur svenska hushåll anpassar sig till förändrad köpkraft
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur påverkar makroekonomiska faktorer, som inflation och minskad köpkraft, svenska hushålls konsumtionsbeteende? - Hur påverkar inflation och minskad köpkraft hushållens varukorgssammansättning? - Hur påverkas hushållens priskänslighet och betalningsvilja? - Påverkas hushållens konsumtion olika beroende på inkomst och upplevd prismedvetenhet? Syfte: Uppsatsens primära syfte är att undersöka hur konjunktursvängningar påverkar svenska hushålls konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ och longitudinell panelstudie, där 1099 svenska hushålls konsumtion inom dagligvaruhandel har jämförts mellan år 2018 och 2022. LÄS MER
9. Värdet av god miljöstatus i Västerhavet och svenska Östersjön - Svenskarnas betalningsvilja genom en skatt.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : This study aims to examine the value of good environmental status in the Swedish parts of the North and Baltic Sea. To achieve this we analyze swedes’ WTP (willingness to pay) through a tax by examining a CV survey made by Anthesis in the year of 2019 by order of the Swedish Agency for Marine and Water Management. LÄS MER
10. Konsumenters betalningsvilja Påverkande faktorer och deras samband till svenska konsumenters betalningsvilja av MSC-certifierad fisk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Överfiskets problematik har sedan länge varit en omtalad och oroande punkt i hållbarhetsdiskussionen. Som ett gensvar till detta har miljöcertifieringar utvecklats för att ge incitament för hållbart fiske. Det mest etablerade certifieringssystemet för vildfångad fisk är the Marine Stewardship Council (MSC). LÄS MER